شناسه خبر:
249165
| تاریخ مخابره:
۱۴۰۳/۱۰/۱۷ -
22:52
مهدی زارعان، معاون تجهیزات برق مدیریت کوره بلند ذوبآهن اصفهان، با بیان مطلب فوق گفت: سیستم مته و مسدودکننده مجرای محوطههای یک و دو کوره بلند که بیش از ۲۶ سال پیش توسط شرکت دانگو در کوره بلند شماره ۲ ذوبآهن اصفهان راهاندازی شده بود، به علت استفاده از اولین نسل PLCها، دارای اشکالات متعددی در وایرینگ مدارات الکتریکی، کنترل مانیتورینگ، دسترسی سخت جهت تغییرات لاجیک و همچنین نبود قطعات رزرو بود. در این راستا، قسمت برق کوره بلند با حمایت مدیریت عالی شرکت و مدیر بخش کوره بلند و همکاری سایر گروهها بر آن شد تا برای اولین بار توسط کارشناسان داخلی نسبت به بومیسازی و بهروزرسانی این سیستم از نظر الکتریکی و برنامهنویسی PLC با اتکای بر دانش کارشناسان خود اقدام نماید.
محسن اسدی، سرپرست کوره بلند شماره دو شرکت، در این زمینه گفت: با توجه به لزوم بهروزرسانی سیستم مته و مسدودکنندهها جهت آرشیو و کنترل مانیتورینگ و رفع خطاها در کمترین زمان، هماهنگیهای لازم نسبت به برنامهریزی جهت تغییر سیستم قدیمی به سیستم جدید انجام گردید. وی افزود، از پارامترهای بسیار مهم در سیستم جدید، گزارش میزان گل تزریقی به مجرای کوره طی هر بار بستن کوره است که دید بسیار خوبی در باز کردنهای مجرای چدن در نوبتهای بعدی به تکنولوژی کوره میدهد.
احمدرضا پریشانی، مهندس تجهیزات الکتریکی و از دیگر دستاندرکاران این طرح، گفت: سیستم قدیم توسط یک کنترلر بسیار قدیمی در حال کار بود که در طرح جدید از بهروزترین کنترلر و برنامه PLC جهت هدایت سیستم استفاده شد. از نقاط قوت سیستم، استفاده از تجهیزات بهروز، امکان عیبیابی الکتریکال در کمترین زمان ممکن، همچنین مانیتورینگ و ثبت وقایع برقی و مکانیکی است. یکی از ویژگیهای بارز سیستم جدید، گزارش میزان گل تزریقی به مجرای کوره طی هر بار بستن کوره است که این پارامتر بسیار خوبی جهت آنالیز، میزان طول مجرای تشکیلشده برای محاسبه و تخمین میزان گل تزریقی و صرفهجویی نسوز توسط تکنولوژی کوره خواهد بود.
محمد جعفری، فورمن تجهیزات الکتریکی، نیز در این باره گفت: در پروسه پیادهسازی طرح جدید، تابلوهای الکتریکال، مدارات فرمان، کارتهای PLC و گزارشات مربوطه در بستر نرمافزار EPLAN طراحی و پس از آن به مرحله اجرا رسید. در ادامه، مونتاژ تابلوها توسط پرسنل برق بخش کوره بلند صورت پذیرفت. در مرحله نهایی، عملیات تطبیق تابلوی جدید و سربندیهای موجود انجام شد. همچنین سهولت دسترسی و سرعت بالای عیبیابی از مزایای ویژه این طرح به شمار میرود که تحقق آن به صورت کاملاً بومی و توسط کارشناسان داخلی صورت پذیرفت.