کد خبر : 218341 تاریخ : ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۴ آبان - 21:35
شهردار همدان خبر داد استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ‌زدایی و برف‌روبی شهردار همدان با اشاره به استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ‌زدایی و برف‌روبی، گفت: ۸ ساعت قبل از بارش محول نمک با غلظت ۲۳ درصد در معابر پاشیده می‌شود که باعث آب شدن یخ می‌شود.

سیدمسعود حسینی، شهردار همدان در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان، برخی از مدیران شهرداری و کارشناسان ذی‌رربط برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات پیشکسوتان امور شهر در حوزه برف‌روبی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: برگزاری منظم اینگونه جلسات و بهره‌گیری از تجربیات پیشکسوتان عزیز موجب ارائه بهینه خدمات و کاهش هزینه‌ها و آسیب‌ها در برف‌روبی است.

حسینی با بیان اینکه با استفاده از روش محلول‌پاشی مصرف نمک تا ۱۷ برابر کاهش و مصرف ماسه به صفر می‌رسد، عنوان کرد: باید از ظرفیت و تجربیات پیشکسوتان در قالب دستورالعمل‌های برفروبی استفاده شود و با توجه به توقع شهروندان، جلب رضایتمندی آن‌ها در برفروبی بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مکانیزه کردن خدمات شهری، بیان کرد: بالاترین سرمایه شهرداری همدان، نیروی انسانی است و ۷۰۰ نفر و صدها دستگاه درگیر برف‌روبی هستند و تلاش داریم با بهره‌گیری از این ظرفیت و تجربیات بزرگ و بررسی نقاط قوت و ضعف عملکرد بهتری داشته باشیم.

امسال علاوه بر افزایش تعداد ماشین‌آلات برف‌روبی از روش یخ‌زدایی استفاده می‌شود

شهردار همدان با اشاره به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان پسماند، گفت: از سال‌های قبل ۶۷ دستگاه ماشین‌آلات برف‌روبی و ۱۲ اکیپ مجزا کار تنظیف معابر اعم از معبر درجه یک، دو و سه و اصلی را انجام می‌دادند و امسال علاوه بر افزایش تعداد ماشین‌آلات، از روش یخ‌زدایی نوین استفاده می‌شود.

این مقام ارشد مدیریت شهری به نحوه اجرای این روش اشاره کرد و یادآور شد: با ماشین‌های  مجزا و مخصوصی که در اختیار داریم ۸ ساعت قبل از بارش محول نمک با غلظت ۲۳ درصد در معابر پاشیده می‌شود که باعث آب شدن یخ می‌شود.

حسینی در مورد مزایای این روش نیز اظهار کرد: علاوه بر کاهش نمک، استفاده از ماشین‌آلات کاهش می‌یابد و بعد از تبریز دومین شهری هستیم که از این روش به صورت آزمایشی در یکی از شهرک‌ها استفاده می‌کنیم.

آمادگی کامل شهرداری برای انجام اقدامات لازم در مدیریت عملیات زمستانی

حامد جلیلوند، معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه انشالله در سال‌جاری شاهد بارش‌های خوبی خواهیم بود، عنوان کرد: طبق تاکیدات شهردار همدان در آمادگی کامل قرار داریم و هماهنگی و اقدامات لازم برای مدیریت عملیات زمستانی صورت گرفته شده است.

جلیلوند با اشاره به یکی از موضوعات مهم برف‌روبی امسال، خاطرنشان کرد: یک کار آکادمیک و علمی در حوزه برف‌روبی در دستور کار شهرداری قرار گرفت و پیش‌نویس این موضوع از سال ۹۷ شروع شد و با پیگیری‌های شهردار، سازمان پسماند و معاونت خدمات شهری استفاده از روش‌های نوین برف‌روبی به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: یکی از روش‌هایی که همواره در برف‌روبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش پاشش خشک ماسه و نمک است که آسیب‌های جدی به محیط زیست، سیما و منظر و زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند و لازم بود با استفاده از ظرفیت نخبگان علمی و دانشگاهی از روش‌های نوین برف‌روبی استفاده شود.

روش جدید برای برف‌روبی به صورت آزمایشی در نقطه محدودی انجام می‌شود

این مقام مسئول در حوزه خدمات شهری شهرداری همدان از روش جدید برای برف‌روبی به صورت آزمایشی در نقطه محدودی خبر داد و تصریح کرد: از محلول پاشی یا Anti-icing برای برف‌روبی استفاده می‌شود که مصرف نمک را تا ۱۷ برابر کاهش می‌دهد، مصرف ماسه را به صفر می‌رساند و قدرت مانور تا ۲۳ درجه زیر سانتیگراد افزایش می‌دهد و از لحاظ مالی مقرون به صرفه خواهد بود.

جلیلوند سیستمی بودن را از ویژگی‌های مهم این روش دانست و گفت: علاوه بر تامین نیروی انسانی و ماشین‌آلات، آموزش، نحوه اجرا و تنظیم میزان محلول پاشی و حساسیت موضوع از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، با اجرای این روش شاهد کاهش مسائل زیست محیطی، حفظ بیت‌المال و افزایش رضایتمندی شهروندان باشیم.