کد خبر : 30615 تاریخ : ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان - 12:41
بانک انصار: مدیرعامل بانک انصار: کلید موفقیت بانکها و شرکتهای بانکی با ترکیب SOA و BPM انعطاف پذیری محصولات و سرویس ها بر اساس نیاز مشتریان و ترکیب SOA و BPM کلید موفقیت بانکها و شرکتهای بانکی است.

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از تیم عصر بانک از نشست سالانه توسن؛ هفته گذشته، ابراهیمی ، مدیر عامل بانک انصار در نشست سالانه توسن ، طی سخنانی با بیان اینکه ، بانک انصار بیش از 15 سال با شرکت توسن افتخار همکاری دارد و دومین مشتری شرکت توسن است گفت : به پیشکسوتان عزیز شرکت توسن که  به این نقطه رسیده اند افتخار میکنیم  و بانک انصار از خدمات این شرکت کاملاً راضی است و امیدواریم که دوستان توسن در رسیدن به اهدافشان موفق باشند.

 

وی در ادامه  با نمایش گزارش های مالی منتهی به 29 اسفند 94  بانک انصار گفت که مطالبات غیر جاری بانک انصار  3.5 درصد است و بانک در پایان سال 94 شفاف ترین شرکت بورسی ایران در بین 422 شرکت بورسی  شد و از 100 امتیاز 100 امیتاز کامل را کسب کرد.


فرایند های کسب و کار

 

به گفته ابراهیمی، بر اساس گزارشات  سال 2012 ، حدود 70 درصد مشتریان  به فکر جابجایی و تغییر بانک هستند  و این نشان دهنده نارضایتی مشتریان از سیستم بانکی است. موضوعاتی از جمله چگونگی جذب مشتریان، حاکی از آن است که مشتریان پر خطر شده اند و بحث دیگر این است که مشتریان با چه ابزار و اهدافی جذب یک بانک می شوند که این موضوعات هرروز شکل جدیدی به خود میگیرد.


امروز عملکرد بانکی و فضاسازی شبکه بانکی باعث شده که در شعبه با پارادوکسی مواجه باشیم که  مشتریان هم سود سپرده بالا و هم تسهیلات ارزان می خواهند .


وی  همچنین بیان کرد با موضوع جنگ قیمت ها، بانکداری در آینده دچار فرسایش می شود  و مشکلات زیادی برای شبکه بانکی ایجاد خواهد شد.

 

ابراهیمی با بیان اینکه ، کسب و کار بانکی با 5 یا 10 سال گذشته تغییر کرده است با ذکر مثالی گفت ، حساب پشتیبان   و پرداخت سود به سپرده های روز شمار که قبلاً وجود نداشت اما سرویس های آی تی بانکی و تکنولوژی باعث این امر شد که امروز با تداوم پراخت این سودها تداوم کار بانکی با مشکل اساسی مواجه شود.


در حوزه قیمت نیز در تمام بانکها محدودیت سودآوری وجود دارد و بانکها قادر نیستند از کسب و کار core خود سودسازی کنند و محدودیت های قانونی که توسط دولت و بانک مرکزی ایجاد شده در برگیرنده سود عملیاتی برای بانکها نیست و سپرده 15 درصد و تسهیلات 18 درصد باعث ایجاد ضرر برای بانکها شده است.


مدیرعامل بانک انصار با اشاره به بانکداری مجازی گفت : موضوع کانال های ارتباطی و بانکداری مجازی برای بانکها امروزه قدرت عملیاتی محسوب نمی شود، زیرا تمام بانکها این امکانات را دارند که از این خدمات استفاده کنند  و امروزه این خدمات برای بانکها  توان رقابتی ایجاد نمیکند و تبلیغات نیز غیر موثر است و تبلیغات اثری کوتاه مدت دارد .


بنابراین بانکها تقریباً در یک زمین با هم بازی می کنند و بانکها با استهلاک همدیگر خود را پیروز نشان می دهند.


ابراهیمی کلید موفقیت بانکها در این اقیانوس قرمز را مدیریت همزمان مشتری ، فرایندها و تکنولوژی تولید محصول به طور همزمان دانست و تاکید کرد که  شخصی سازی محصول و سرعت توسعه پذیری محصول و ارتقای رضایت ذی نفعان باید در دستور کار بانک قرار بگیرد.

 

ابراهیمی با بیان اینکه انعطاف پذیری محصولات و سرویس ها بر اساس نیاز مشتریان و ترکیب SOA و BPM کلید موفقیت بانکها و شرکتهای بانکی است ، گفت : ابزار BPM باید  با معماری سرویس گرا ترکیب شود که از طریق آن بانک بر اساس نیاز مشتریان و در زمان مناسب بتواند محصول طراحی کند . وی در این باره به مقایسه خیاطی پرداخت که مجموعه ای از لباسهای آماده  را به  مشتری عرضه میکند و یا خیاطی که با سرعت بالا بتواند ، سفارش طراحی لباس  بر اساس نیاز مشتری بگیرد.

 

 لازم به ذکر است BPM مخفف یا سر واژه عبارت  Business Process Management و به معنی مدیرت فرآیندهای کسب و کار و مفهومی مدیریتی و حتی شاید دیگر بتوان گفت مفهومی گسترده و میان رشته ای است.

 

معماری سرویس گرا (SOA) روشی جدید و در حال تکامل برای ساخت برنامه های توزیع شده با Distributed Applicationاست.

 

وی گفت ، بانک اگر بتواند طراحی و تولید محصول خود را به این سمت ببرد بهتر می تواند پاسخگوی مشتریان باشد.


مدیرعامل بانک انصار در ادامه گفت : امروز برای توسعه یک محصول ،  یا بانک باید مستقیم محصول تولید  کند که برای سازمان منحصر به فرد است ولی این ویژگی دارای هزینه بالاست و ظرفیت های آی تی را اشغال می کند  و یا محصول را بانک به شرکتها سفارش دهد که از این طریق پروژه کمتر زمان میبرد ولی هزینه آن افزایش پیدا میکند و محصول نهایی  ویژگی های استاندارد و یکسانی دارد که قابلیت کپی سازی را به بانکهای دیگر می دهد و همچنین  بانک  وابستگی زیادی به مالک محصول پیدا میکند و این رویه پاسخگویی به تغییرات بانک را نیز متزلزل میکند.

 

اما با BPM بسیار چابک ، محصولات متنوع اعم از انواع سپرده، انواع تسهیلات با استفاده از سرویس های مختف بانک طراحی می شوند  مثل  یک سپرده امتیازی و اگر آن پلتفرم طراحی شده این امکان سرویس گرا را به بانک بدهد، بانک می تواند قدرت اجرایی خوبی نسبت به رقبا پیدا کند مانند نمونه ای که بانک انصار با مشارکت توسن با کنار قرار دادن سرویس های مختلف تسهیلات طراحی کرد.


ابراهیمی در آخر گفت : امروز در شرایطی که مشکل انعطاف پذیری و مشکل در رقابت با رقبا داریم باید از این ابزار استفاده کنیم تا در حوزه بانکداری خرد در برتری عملیاتی قرار بگیریم.