به گزارش افتاب صبح و به نقل از فرارو، بیژن زنگنه در نشست خبری روز گذشته که در جریان بازدید از فازها و مجتمع های پتروشیمی در عسلویه برگزار شد در پاسخ به سوالی در باره قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: قراردادهای جدید پس از اصلاحات از سوی رئیس مجلس تائید شد و اعمال نظرهای رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق لحاظ شد که پس از آن نیز به دولت برای بررسی و تائید نهایی خواهد رفت اما این قراردادها دیگر نیازی به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد.
گزیده اظهارات وزیر نفت را در ادامه میخوانیم:
این مصوبه شرایط عمومی الگوی قراردادی و یا بیع متقابل جدید است، بنابراین اگر قرار بود به همان شیوه مدل قدیمی هم اجرا شود باید به تصویب رسیده و فرآیندهای لازم طی میشد اما آنچه مهم است این است که در جلسه اخیر با نمایندگان مجلس اکثر آنها قانع شده و با کلیت طرح موافقت کردند.
شرایط عمومی این قراردادها باید به تصویب دولت برسد و وزارت نفت اجازه دارد که نسبت به امضای قراردادها اقدام کند که البته اجرای این مدل جدید قراردادها نیاز به پیشنویس دارد که به زودی عملیاتی میشود.
زمان زیادی تا اجرای قراردادها به سبک و سیاق جدید نداریم، پس از مذاکره و مناقصه باید یک نسخه محرمانه از قراردادها به مجلس ارسال شود.
آن چیزی که در اختیار داریم بخش اموال بابک زنجانی است که ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده و ۷۹ میلیون دلار نیز به صورت نقدی تامین شده است که سر جمع به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان که دادستانی اعلام کرد، میرسد و همین مقدار نیز کمتر از یک چهارم بدهی بابک زنجانی بوده که فروختن این اموال نیز کار سختی است.
مجلس تصمیم گیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده که در این راستا کارت سوخت بنزین حذف میشود اما برای نفت گاز این اتفاق نخواهد افتاد. در مورد افزایش قیمت بنزین هم فعلا تصمیمی نداریم.
حقوقهای غیر متعارف ۴۰ میلیون تومانی برای مردم ملموس است و میتوانند کاملا آن را درک کنند در حالی که طی سالهای گذشته میلیاردها دلار پول را عدهای خوردهاند و در واقع هزاران میلیارد تومان پولی که مشخص نیست کجا رفته نجومی بوده است نه حقوقی که عده ای اندک دریافت می کردند.
بازداشت سرمایه گذار یونانی نفت کش های گمشده
در دولت گذشته یک نفر یونانی با روشهای عجیب و غریبی که قرار بود با نام خودش ۸ نفتکش خریداری کند این کار را انجام داده ولی پولش را پرداخت نکرده و نفت کش را برده بود که با تلاشهای صورت گرفته فرد مذکور بازداشت شد و دو نفت کش بازگردانده شد.
پولهای بسیاری از این کشور خارج شده و به عنوان مثال میتوان به ریزشهایی که برای انتقال پول بین کشور ها اتفاق می افتاد که به عنوان مثال به ما اعلام کردند که برای کره جنوبی بن ها با ۱۷ درصد ریزش و در چین نیز ۱۰ درصد ریزش برای جابجایی پول اتفاق میافتاد اما مسئله اینجاست که این ریزش ها به چه معنی است و دقیقا چه فرایندی اتفاق میفتد که این ریزش ها صورت می گیرد. به عبارت دیگر این پول ها که به میلیارد ها دلار میرسید به جیب چه کسانی میرفت و چرا چنین اجازهای داده شده که این هزینه ها به راحتی به کشور تحمیل شود.
در اینباره پیگیریهای بسیاری صورت گرفت و موفق شدیم جلوی ریزش پول را بگیریم که البته همچنان در چین این اتفاق برای ایران میفتد و باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم دیگر شاهید چنین مسئلهای نباشیم.
پرونده ای از فسادها و تخلفات صورت گرفته در دولت گذشته در وزارت نفت گم نشده و همچنان به دنبال پیگیری پرونده ها هستیم که به عنوان مثال میتوان به پرونده بابک زنجانی خرید دکل از چین و گم شدن آن و غیره اشاره کرد که به قوه قضائیه ارسال شده است.
یکی از پروندههای موجود در این زمینه مربوط به فروش قیر بوده است که ارزش آن معادل ۳۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد اما علیرغم صورت گرفتم پولی به خزانه دولت پرداخت نشده است.
نمیتوان همه تخلفات گذشته را فساد نامید چراکه بسیاری از آنها بی انضباطی بوده است که بسیاری از آنها زمینه ساز فساد شدند و همین عامل سبب شد تا امروز وزارت نفت بیش از ۵۰ میلیارد دلار بدهکار باشد که حاصل پرداختیهای بی حساب و کتاب در فاصله زمانی کوتاه گذشته بوده است. چرا که در گذشته بدون هیچ اصولی به پیمانکاران بهای کاری که انجام نداده اند را پرداخت میکردند و به عنوان مثال پیمانکاری که ۶۰ درصد در پروژهاش پیشرفت داشت ۹۰ درصد پرداختی انجام شده بود و این باعث می شد انگیزهای برای ادامه کار نداشته باشد و همین بی اضباطی ها باعث شد برخی پولها را بخورند و از شرایط تحریم استفاده کنند.
در پرونده نفت کشها نیز از آنجا که پول نفت کش و کشتی خریداری شده از پول نفت تامین شده بود. هماکنون از شرکت نفتکشها طلبکاریم که البته بدهی ما به این شرکت نیز از این پرونده جداست. گرچه فرد یونانی سرمایه گذار مدعی شده بود گناهی نداشته و در زمان خرید نفتکش ها در لیست تحریمهای آمریکا قرار داشته است اما بالاخره بخشی از پولها را برده و مرتکب تخلف شده بود.
در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی از ابتدای دولت در غرب کارون تنها ۷۰ هزار بشکه تولید میشد که به ۲۱۵ هزار بشکه در مرداد ماه امسال رسیده است و تا پایان سال به ۲۸۰ هزار بشکه میرسد. همچنین از ابتدای دولت تا کنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز از پارس جنوبی اضافه شد که تا پایان امسال ۸۵ میلیون مترمکعب دیگر نیز اضافه میشود و در سال آینده به تولید قطر میرسیم.
در دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی نیز از قراردادهای جدید در آن استفاده میشود همچنین در زمینه انتقال دانش فنی برای توسعه فناوری در حدود ۵۲ مخزن نفتی و ۲۰ میدان با ۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی قرارداد امضا کرده ایم همچنین میتوان به راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع های پتروشیمی نیز از دیگر طرحهای اقتصاد مقاومتی که میتوان به مجتمع های پتروشیمی پردیس کاویان تخت جمشید و غعیره اشاره کرد که در مراجل پایانی آماده سازی قرار دارند و به زودی به بهرهبرداری می رسند.
مجتمعهایی که ایمنی ندارند خوراکشان قطع میشود
مجتمع هایی که عمدتا زیر نظر بخش خصوصی یا نهادهای عمومی هستند از نظر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سطح پایینی دارند، اما در این زمینه وزارت نفت اختیار و ابزاری برای اعمال نظارت ندارد. بارها توصیه و پیگیری کردیم که مدیران این مجتمع ها صاحب صلاحیت باشند، سیستمها و سامانههای قوی برای ایمنی داشته باشند و آموزش و تجهیزات مناسب برای افزایش ضریب ایمنی داشته باشند، اما اینکه بتوانیم کاری کنیم که چنین مسائلی را رعایت کنند از نظر قانونی در حیطه اختیارات ما نیست و ابزاری برای اعمال آن نداریم.
در این زمینه مسائل بسیاری را دنبال کردهایم تا بتوانیم سیستم رگولاتوری را از طریق شورای رقابت به تصویب برسانیم و پس از تصویب در هیئت دولت بتوانیم این موضوع را نظارت کنیم. اما از این پس هر مجتمعی که دستورات ایمنی را رعایت نکند و تولید آن خطرساز شناخته شود، دستور میدهم تا خوراک آنرا قطع کنند. اگر چه این کار در ظاهر درست نیست و نباید تولید را متوقف کرد، اما تولیدی که خطرساز باشد، نباشد بهتر است.
وزیر نفت اظهار کرد: اجلاس IEF روزهای هفتم و هشتم مهرماه در الجزایر برگزار میشود که در این اجلاس در سطح وزیر شرکت میکنیم، چرا که ایران از هر اقدامی برای مدیریت بازار حمایت میکند. ایران هیچگاه در جهت بیثباتی بازار قدم بر نداشته است و زمانی که به دلیل تحریم فروش نفت آن کمتر از یک میلیون بشکه بود، نمیتوانست کاری کند و کسانی باید این بی ثباتی را جبران کنند که در آن نقش اصلی را داشتهاند. اما ایران باید به سهم خودش در دوران قبل از تحریم بازگردد، چرا که این هدف اراده و خواست ملی است و معنی ندارد کشوری که سالها در تحریم بوده و نقشی در به هم زدن بازار نداشته است فداکاری کند.
نام و خانواده کسانی که کشور را ناامن جلوه میدهند را معرفی میکنم
سرمایه گذاری در هر کشوری نیاز به امینت دارد ولی اینکه برخی رسانهها و افراد خاص هر روز بمب خبری درست میکنند که به گونهای اعلام میکنند که ایران کشوری بی ثبات است، مشخصا کسی برای سرمایه گذاری به ایران نمی آید و اگر لازم باشد اسم و خانواده آنها را معرفی میکنم و میگویم به کجا وصل هستند، چرا که اینان از ناامن جلوه دادن ایران میخواهند کاری کنند که در ایران سرمایه گذاری انجام نشود.
تاخیر در اجرای قراردادها زیان بسیاری برای ما به همراه دارد. به عنوان مثال ایران تا کنون ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کرده، در حالی که میزان برداشت طرف مقابل(قطر) ۲۴۰۰ میلیارد متر مکعب بوده است و گرچه در پایان امسال از نظر برداشت روزانه با قطر برابر میشویم اما از نظر تجمعی نمیتوانیم به آن برسیم، چرا که حتی اگر ارزش آنرا حدود ۱۰ سنت به ازای هر متر مکعب محاسبه کنیم حدود ۲۴۰ میلیارد دلار ارزش آن چیزی است که در طی سالهای گذشته از دست دادهایم واین کشور از آن استفاده کرده است. همچنین به عنوان مثال فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی حدود ۲۶ میلیون بشکه تولید میعانات گازی دارند که اگر حدود ۵۰ دلار آنرا محاسبه کنیم، به مبالغ بالایی میرسیم.
در اجرای طرحهای مختلف در صنعت نفت اشتغالزایی بالایی صورت میگیرد و تقاضا وجود دارد. به طور مثال در گذشته در پارس جنوبی ۵۰۰ هزار نفر اشتغال داشتند که امروز میتوانیم مجددا آنرا ایجاد کنیم و در این زمینه میتوان به طرح گازرسانی شهرهای کوچک و روستاها اشاره کرد که کارآفرینی بالایی در روستاهای مورد نظر و حتی خارج از آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وجود خواهد آمد.