• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
  • اِلأِثنين ١٢ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Monday 16 Sep 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 228722 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۳/۵/۲۲ - 23:06
احداث بزرگترین کارخانجات تولید کاتد و تغلیظ مس کشور در مجتمع سونگون
مدیر مجتمع مس سونگون خبر داد

احداث بزرگترین کارخانجات تولید کاتد و تغلیظ مس کشور در مجتمع سونگون

مدیر مجتمع مس سونگون گفت: در راستای تحقق طرح تولید یک میلیون کاتد (طرح کیمیا)، بزرگترین کارخانه تولید کاتد مس کشور با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و بزرگترین کارخانه تغلیظ کشور در مجتمع مس سونگون در حال اجراست.

به گزارش آفتاب صبح، به نقل از پایگاه خبری مس پرس، محمدجعفر عظمایی در نشست خبری با اصحاب رسانه به اشتغال ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در مجتمع مس سونگون اشاره و اظهار کرد: این مجتمع به لحاظ اهمیت و راهبردی بودن تولید و حجم طرح‌های اجرایی به عنوان نگین و قلب تپنده صنایع معدنی استان و حتی کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: از ابتدای امسال تا ۱۴ مردادماه به میزان ۱۳۲ هزار تن کنسانتره مس تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد رشد دارد. کنسانتره مولیبدن نیز به عنوان یکی از مواد اولیه صنایع فولادی به میزان هزار و ۲۷۷ تن در این مجتمع تولید شده که ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر مجتمع مس سونگون تصریح کرد: تولید کاتد مس به روش هیپ لیچینگ از سال گذشته در مجتمع به صورت ناقص آغاز شده و امروز با حل مشکلات تکنیکال به صورت پایدار ۸۶۰ تن کاتد با عیار ایده آل تولید شده است.

عظمایی افزود: این پروژه در سال گذشته به صورت آزمایشی افتتاح شد ولی به خاطر برخی نواقصات معطل ماند و مدتی فعالیت نکرد اما در اولویت کاری قرار گرفت و از ۲۲ اردیبهشت ماه سالجاری با تکمیل نواقصات، بار دیگر شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح تولید یک میلیون کاتد مس در شرکت ملی صنایع مس ایران (طرح کیمیا)، پروژه کاتد مس با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن را داریم که با تکمیل آن، این مجتمع می‌تواند به تنهایی ۲۰۰ هزار تن معادل ۷۰ درصد تولید فعلی کاتد کشور، کاتد تولید کند.

وی با بیان این‌که پنج میلیارد تن ذخیره ماده معدنی مس سونگون بوده و قابلیت بهره برداری تا ۲۰۰ سال آینده را دارد، گفت: پروژه فاز سه تلغیظ مس سونگون جزو منحصر به فردترین پروژه‌های سطح دنیا است.

عظمایی به مشکل تامین برق مجتمع اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۲۵ هزار تن کنسانتره در مجتمع تولید شده و امسال نیز در صورت رفع مشکل قطعی برق این میزان را به ۳۵۰ هزار تن می‌رسانیم و با بهره برداری از فاز سه تلغیظ به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

مدیر مجتمع مس سونگون گفت: فاز چهار کنسانتره در مرحله مطالعات است و با راه‌اندازی آن ۴۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید اضافه می‌شود. اکنون واحدهای صنعتی به دنبال روش‌های تامین پایدار آب از جمله استفاده از پساب شهری هستند و مجتمع مس سونگون نیز در این راستا برنده مزایده استفاده از پساب شهرهای اهر و مرند و پساب شهرهای ورزقان و خاروانا بعد از اجرای فاضلاب شهری شده است.

وی افزود: سال گذشته عدم النفع تولید به خاطر قطعی ۳۲ روزه برق برای مس سونگون ۳۲ هزار میلیارد ریال بود و امسال هم ۲۵۵ ساعت قطعی برق داشته‌ایم؛ بنابراین لازم است تا به سمت ایجاد پروژه‌های تامین برق حداقل در مواقع اضطراری و پیک مصرف برویم.

عظمایی افزود: پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه هریس در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و قرار است از این طریق ۲۵۰ مگاوات با اعتبار ۲۵۰ میلیون یورو برق تولید شود. یک واحد نیروگاه گازی در داخل مجتمع نیز در دست اجرا بوده و قرارداد ۱۶ ماهه با ۳۲ میلیون یورو بسته شده و بعد از ۱۴ ماه قابل نصب و بهره برداری است.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی مس سونگون اظهار کرد: جاده خواجه-ورزقان از محل مسئولیت‌های اجتماعی مس سونگون اجرایی شده و در سالجاری چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل نواقص آن هزینه شده است.

مدیر مجتمع مس سونگون ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های اساسی شهرستان ورزقان با توجه به تنوع آب و هوایی، ضرورت احداث کمپ ورزشی است که گام اساسی در جهت رفع محرومیت است. تا امروز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این کمپ هزینه شده و ۳۵ درصد پیشرفت دارد و سعی داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

ارسال دیدگاه شما