۳۱ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به تراکمفروشی و خانهسازی انبوه در منطقه ۲۲ تهران خاطرنشان کرد: عید نوروز در حال رفتن به سمت کرج بودیم. به ایشان خانهسازیها و آپارتمانسازیهای دو طرف بزرگراه همت و منطقه ۲۲ را نشان دادم. تمام خانهها خالی است و به تعداد خانههای خالی در حال افزوده شدن است.
آخوندی با بیان اینکه ۳۱ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، ابراز داشت: وجود این میزان از خانه در کشور، اتلاف منافع مالی است. قطبی شدن شهر نسبت به شمال و جنوب شهر بیش از ۱۲ برابر شده است. آیا این قطبی شدن همان عدالت اجتماعی است که ما در انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال آن بودیم؟
جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم
او با بیان اینکه بانک مسکن برای یارانههای مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است، عنوان کرد: ما باید برای خروج از این وضعیت کاری میکردیم. این وضعیتی است که من در سال ۹۲ مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گرفتم. آیا این اتفاق تصادفی است یا نتیجه سوداگری و فساد بازار ساختمان در ایران است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پاسخ به این انتقاد که برای جلوگیری از برجسازی چه کردید؟ یادآور شد: برای جلوگیری از برجسازی، جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم. ما جلوی مجوزفروشی و تراکمفروشی را در ایران را گرفتیم. هماینک تورم مسکن از تورم عمومی کشور هم پایینتر است. اگر قیمت زمین رشد نکرده است، به خاطر آن است که جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی در مقابل شهرفروشی در ایران ایستاد.
او ادامه داد: وضعیت مسکن در این شرایط امکان پذیر نبود. اینکه همزمان با تورم ۵۰ درصدی در این حوزه ، شهرفروشی، بحث خانه اولیها، بافتهای فرسوده و ... رشد مسکن ادامه پیدا کند.
او تاکید کرد: آیا در این شرایط تداوم رشد افتخارآمیز است؟ بنده هیچ تمایلی ندارم در این افتخار نقشی داشته باشم.
آخوندی با اشاره به چهار گروه که در حوزه مسکن مشکل دارند اظهار د اشت: معتقدم اصلیترین مخاطبان مسکن خانه اولیها، حاشیهنشین ها با جمعیت ۱۱ میلیون نفر، بافت فسروده با جمعیت ۸ میلیون نفر و گروههای کم درآمد هستند. حال اینکه آیا مسکن مهر توانست پاسخ این چهار گروه را بدهد.
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با تاکید بر این پاسخ نیاز مسکن در بافت فرسوده در پرند و پردیس نبود، ادامه داد: آیا مسکن مهر توانست مساله خانه اولیها، بافت فرسوده و حاشیه نشینی را حل کند؟
آیا ادامه پروژه مسکن مهر که هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت منطقی است؟
او افزود: آیا ادامه پروژه مسکن مهر که هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت منطقی است؟ آیا میخواهیم این پروژه ادا مه پیدا کند؟
آخوندی تاکید کرد: بنده در چهار سال گذشته در سختترین شرایط قرار گرفتم و متعهد بودم که خانه به خانه تعهدات دولت قبل را انجام دهم و در این سالها ۹۰۰ هزار واحد مسکونی با تکمیل تمام امکانات روبنایی و زیربنایی به متقاضیان تحویل دادهام.
او گفت: این در حالی بود که همین نمایندههای مجلس برای تحویل ناقص مسکن مهر در دولت قبل اعتراض داشتند اما تمام تلاش بنده این بود که واحدها را به صورت کامل تحویل دهم.
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تاکید کرد: من هم میتوانستم وزیر محبوب باشم و هر روز یک بار میتوانستم در مراسم افتتاح مسکن مهر حضور داشته باشم اما این کار را نکردم و معروف شدم به وزیری که با مسکن مهر بیمهری میکند.
او تاکید کرد: اما در این شرایط تمام واحدها را در بهترین وضعیت ممکن تحویل دادهام و باقی واحدها را هم با همین روند به متقاضیان تحویل میدهم.
آخوندی ادامه داد: از تمام فرصتهای تبلیغاتی که وجود داشت استفاده نکردم به خاطر اینکه نشان دهم نباید پروژه مسکن مهر ادامه داشته باشد حال آیا شما وزیری میخواهید که به این وضعیت موجود ادامه دهد و محبوب باشد؟
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه معتقدم در حوزه مسکن نیاز به اصلاحات ساختاری وجود دارد ادامه داد: از پشت همین تریبون بارها مقامات و مسئولین گفتهاند که کشورمان چقدر با مشکلات ساختاری مواجه است و این مشکلات باید حل شود و من هم در همین سمت قرار گرفتهام.
باید به سمت اصلاح بافت فرسوده، حل حاشیه نشینی و رفع مشکل خانه اولیها برویم
آخوندی افزود: باید به سمت اصلاح بافت فرسوده، حل حاشیه نشینی و رفع مشکل خانه اولیها برویم. بنابراین نیاز به وزرایی داریم که از خودشان بگذرند . بنده برای اصلاح ساختار حوزه مسکن نترسیدم و جلوی سوداگران و شهرفروشان از هیچ کسی نترسیدم.
او ادامه داد: در این مسیر هزاران تهمت به بنده زدند و در جلسه استیضاح من مدعی شدند که مالک ۱۲۰ شرکت هستم. آیا تهمتی از این بزرگتر وجود دارد؟ هیچ یک ازاین تهمتها که به من زدند صحت نداشت و این موضوعات در مراجع قضایی مطرح شد و حتی یک مورد هم به اثبات نرسید.
تاکنون دو هزار و ۷۰۰ محله بدمسکن شناسایی شده است
آخوندی با بیان اینکه میخواهم شهرفروشی را متوقف کنم و مشکلات حاشیه نشینی و بافت فرسوده را حل کنم اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۷۰۰ محله بدمسکن شناسایی شده است و برای رفع مشکلات این محلهها ۱۰ برنامه ۱۰ ساله تدوین کردهایم و هر سال ۲۷۰ محله را احیا میکنیم. باید توجه داشته باشیم مساله هر محله با محله دیگر متفاوت است و نمیتوانیم یک نسخه برای رفع مشکلات تمام محلههای بافت فرسوده داشته باشیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری درباره بافت فرسوده گفت: بسیار خوشحالم که رئیس جمهوری درباره بافت فرسوده صحبت میکند و این میتواند پشتوانه دولت بعد باشد.
او با اشاره به مسئله پسانداز، بیان کرد: بیش از ۴هزارو ۵۰۰ میلیون تومان در بافتهای فرسوده و حاشیهای تجهیز منابع کردم. تاثیرات هشت درصدی بدون اینکه از دولت تقاضای یک ریال یارانه کرده باشم صورت گرفته است. آیا خوب است که یارانه را به گونهای استفاده کنیم تا ۱۰ سال دیگر دولت به بخش مسکن بدهکار باشد؟ باید به دنبال راهکارهای درازمدت برویم و تمام بحث من تمرکز در بخش مسکن بافتهای حاشیهای است.
او افزود: خوشبختانه نمایندگان در برنامه ششم بافت فرسوده مسکن را در نظر گرفتند و برای آن ردیف تعیین کردیم. من وقتی آمدم در زمینه بافت فرسوده ۳۷ میلیارد تومان اعتبار در کل کشور بود و معتقدم مسئله مسکن را نمیتوان در بیابانها حل کرد و باید در درون بافت مسئله مسکن حل شود.
آخوندی در رابطه با مسکن اجتماعی گفت: در این بحث به دنبال این هستیم که افراد کم درآمد در کجا قرار دارند که یا زیر نظر کمیته امداد امام، بهزیستی و یا سازمان تامین اجتماعی بنیاد مسکن هستند. ما بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰حضرت امام را مدنظر قرار دادیم تا سالی صدهزار مسکن اجتماعی را تولید کنیم و دولت زمینه تسهیلات و امکانات میدهد و این در هیات وزیران و برنامه ششم به تصویب رسید و با توجه به حصول هزاران تعهدی که در بخش مسکن مهر بود، متعهد شدیم همزمان با مسکن مهر بتوان این دو پروژه را انجام داد و خوشبختانه اکنون انجام شده است.
آخوندی ادامه داد: با توجه به بحث حمل و نقل در ایران، ۲۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی آزادراه داریم که کل ریل فرعی و اصلی کشور ۱۳ هزار کیلومتر است. در سال گذشته حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابجا شده است که ۴۰ میلیون تن برعهده ریل بوده است و در سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده است که نسبت به سال ۹۲ سی درصد رشد داشتهایم.
سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از حاشیه به تهران صورت میگیرد
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از حاشیه به تهران صورت میگیرد که ۲ درصد برعهده ریل است و ما در برنامه ششم مکلفیم که ۳۰ درصد بار به حمل و نقل بر روی ریل گذاشته شود. یعنی ۴۰ میلیون تن حمل و نقل ریلی در ۱۴۰۰ باید به ۲۰۰ میلیون تن برسد که بیش از ۶ درصد رشد داشته باشد. که اگر مجلس به کمک دولت بیاید این مسئله حتماً محقق خواهد شد.
۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهرهبرداری قرار دهیم
او ادامه داد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه ۱۸۰ کیلومتر بوده که امیدواریم ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهرهبرداری قرار دهیم که یک اتفاق بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است که هیچ گاه چنین اتفاقی در صنعت نیفتاده است.
آخوندی در رابطه با چگونگی انجام این مسئله گفت: از طریق تامین مالی بینالمللی این کار را انجام خواهیم داد. درمدت تصدی در وزارت راه و شهرسازی قطار تهران – اصفهان، از طریق تامین مالی بینالمللی و قطار تهران- مشهد به مبلغ ۲ میلیارد دلار از طریق چینیها تامین مالی شد و برای اولین بار از هندیها برای توسعه چابهار تامین اعتبارگرفته شد و برای خط چابهار به سمت اصفهان و قطار زابل- بیرجند- مشهد با هندیها در حال مذاکره هستیم و خط آهن اصفهان به اهواز با کرهایها بیش از ۳.۵ میلیارد پیشنهاد گرفتم.
او افزود: به برکت استفاده از برجام بیشترین وزارتخانهای که استفاده کرد وزارت راه و شهرسازی بود و استفاده از منابع بخش خصوصی از جمله مواردی است که در آن فعالیت داشتهایم. میزان آزادراهها در حال حاضر ۲هزار و ۲۳۰ کیلومتر است که به ۵ هزار کیلومتر میرسد وباید ۳ هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.
آخوندی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما بهتر میدانید وضع بودجه چگونه است اما وزارتخانهای که من در آن بودم تنها وزارتخانهای بود که از بودجه بینالمللی استفاده کرد. ما با بخش خصوصی نیز تعاملات خوبی داشتیم.
او در ادامه افزود: بخش خصوصی در سال ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد با ما امضا کرد که وضعیت موجود را بهبود بخشیدیم. همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در هیات وزیران نیز به تصویب رسیده که مجموع این دو تا ۴۵ درصد بودجه وزارتخانه را تشکیل میدهد.
وزیر راه، مسکن و شهرسازی پیشنهادی برای دولت دوازدهم اعلام کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان توافق دیگر صورت گرفته است. تاکنون زیرساختها برای ایران در بخش جاده و ریل بوده اما ما این امر را به بخشهای دیگر گسترش دادیم.
او با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: فرودگاه شیراز با سرمایهگذاری ۲۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی حال و روز خوبی دارد. در ترمینال سلام فرودگاه بینالمللی امام خمینی ما ۵۵ میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد داریم.
او ادامه داد: همکاران ما به بخش بنادر اشاره کردند. باید بگویم ۴۲۰ میلیون دلار توسط بخشهای غیر دولتی در بنادر سرمایهگذاری شده که ظرفیت این بنادر را از ۲.۵ به ۸.۵ افزایش داده است. این کار بزرگی است که در طی این چهار سال انجام شده است.
آخوندی ادامه داد: توسعه حمل و نقل ریلی بسیار گسترش پیدا کرده است. در چند ماه آینده ما راه نقاب به اسفراین را بهرهبرداری خواهیم کرد.
او در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی یکی از بخشهایی است که ما در آن ورود کردهایم و میخواهیم در بخش حمل و نقل از آن استفاده کنیم. شما به من اجازه دادید که کارهای خوبی را انجام دهم. مثلاً یک ایستگاه فقط محل پیاده شدن و سوار شدن مسافرین بود اما در حال حاضر مرکز توسعه شهری شده است.
وزیر راه، مسکن وشهرسازی پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: میدانم در چند روز گذشته پیامکهایی به شما زده شده که از من در مورد نظام مهندسی سوال کنید. بر کسی پوشیده نیست که نظام مهندسی ما به طور جامع نوشته شده و من نیز یکی از توسعهدهندگان اصلی آن بود. بحث این است که ما در نظام مهندسی امضافروش هستیم. حال باید بررسی کنیم چگونه میخواهیم جلوی امضا فروشی را بگیریم.
او خاطرنشان کرد: مالک خودش باید مهندس ناظر را انتخاب کنند و مهندسان باید خودشان محور اجرای کار باشند. یقین بدانید در بحث نظام مهندسی ما مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد.
آخوندی درباره اقدامات وزارتخانه متبوعش در استفاده از جوانگرایی گفت: این وزارتخانه بیش از ۶۵ هزار کارمند دارد که ۲ هزار نفر آنها مدیران کل هستند. قصد ما این است که نسل آیندهای از مدیران را کادرسازی کنیم و تربیت کنیم.
او در ادامه تشریح کرد: تمام مهندسان زیر ۴۰ سال شناسایی کردیم و با یک کنکور داخلی قطعا خواهیم توانست بهترین مدیران را انتخاب کنیم تا وزارت راه، مسکن و شهرسازی به نتایج مطلوبی دست یابد.