وزیر کار و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در نشست خبری، جزئیاتی درباره این حادثه ارائه کرد.
به گزارش آفتاب صبح و به نقل از عصرایران، مهمترین بخش های این نشست خبری به این شرح است:
- جانباختگان نفتکش سانچی، "شهید خدمت" محسوب خواهند شد/ براساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان "شهید خدمت" محسوب شوند
- چینی ها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی پر از گازهای سمی و حداکثر برای 20 دقیقه را ندارند
- ادعای اصابت موشک آمریکایی به نفتکش #سانچی و حرکت به مقصد کره شمالی، داستان سرایی ژول ورنی است
- چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و تمام رادارها قطع بوده، داستانسرایی های ژولورنی است که نشان میدهد هیچ آگاهیای از مسائلی دریایی و مناسبات بینالمللی وجود ندارد
- بارنامه به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم رسماً تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین المال قابل پنهان کردن نیست.
- از کشتی چینی هم عکس و فیلم گرفتیم و درخواست کردیم با خدمه آن مصاحبه کنیم که هنوز نمیدانم اجابت شده یا نه.
- این شبهات یک دروغ بسیار واضح است.
- اگر نمی رفتیم می گفتند چرا به چینیها اعتماد کردید
- فردای حادثه با پزشکان و متخصصان شیمی، با کاپیتانها صحبت کردم،و چینیها هم بطور قطعی اعلام کرده بودند که باتوجه با حجم میعانات گازی و سوخت کشتی و دیگر مواد شیمیایی روی کشتی، احتمال زنده ماندن خدمه صفر است.
همواره در صدد این بودیم که بگوییم؛ اما حتی بازگرداندن پیکرها هم برای ما بسیار مهم بود.
گفتن این خبر سخت بود؛ تصمیم گرفتن بین تصمیم فنی و تصمیم انسانی کار سختی است.
برغم همه این حرفها با یک اپسیلون امید که کسی جایی سالم مانده باشد آنجا رفتم.
- حتی اگر روز اول این خبر را اعلام میکردیم امروز عدهای میگفتند چرا به حرف چینیها اعتماد کردید و آنجا نرفتید؟! اما امروز پیش ملت و خانوادههای آنان، خدا را شاهد میگیریم که همه توان خود را گذاشتیم.
فرازنده مدیرکل امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه:
- گفته میشد چرا با وجود اینکه حادثه ساعت ۸ شب رخ داده امدادرسانی روز بعد آغاز شده؟ باتوجه به مسافت که حدود ۳۰۰ کیلومتر بوده حداقل ۱۰ ساعت طول میکشید تا اولین کشتی به نزدیکی سانچی برسد.
- در اولین فرصت از تمام کشورهایی که امکان کمک داشتند درخواست امدادرسانی شد.
- ظرف چند ساعت اول لکه بزرگ نفتی به مساحت ده مایل مربع اطراف کشتی را فراگرفته بود و همه کارشناسان معتقد بودند امکان نجات خدمه کشتی وجود نداشت اما ما از هیچ کاری کوتاهی نشده است
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی:
- مستنداتی درباره خاموش بودن جی.پی.اس #سانچی وجود ندارد
- هیچگونه مستنداتی درباره خاموش بودن جی.پی.اس وجود ندارد؛ هر دو کشتی از این امکان معمول خود استفاده میکردند و از طریق اطلاعات جعبه سیاه این قابل اثبات است.
- ای.آی.ای یا سیستم شناسایی خودکار کشتی وقتی روشن باشد ایستگاههای ساحلی میتوانن همه مشخصات کشتی را مشاهده کنند اما این از فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری قابل دریافت است و کشتی سانچی حدود 300 کیلیومتر از این فاصله درحال حرکت بوده؛ به هر حال با بازشدن اطلاعات جعبه سیاه تمام این مسائل روشن میشود.