معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسیها نشان داده پیکهای نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند گفت: داستان خوانی و داستان گویی جایگزین پیک های نوروزی می شود. همچنین ویژگیهای کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهیم کرد تا از معرفی کتب نامناسب خودداری شود.
به گزارش آفتاب صبح و به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در نشستی خبری با موضوع "تکلیف نوروزی دانش آموزان ابتدایی" افزود: در سال های گذشته با توجه به فاصله گرفتن کودکان از محیط مدرسه، برای جلوگیری از اختلال در یادگیری، پیک نوروزی تهیه و در اختیارشان قرار میگرفت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسی ها نشان داد پیک های نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند گفت: دانش آموزان در طول تعطیلات درگیر چالشهای تکمیل پیک بودند و معمولا در آخرین ساعات تعطیلات با همراهی خانواده پیک را حل می کردند.
حکیم زاده افزود: در سال تحصیلی ۹۲_۹۳ دستورالعمل جدیدی تدوین شد که بر کتابخوانی، مطالعه، گفت وگو و مهارت های اجتماعی تاکید شده و مقرر شد استانها از تولید پیک های متمرکز خودداری کنند و برنامههایی برای توانمندسازی معلمان داشته باشند اما برخی معلمان توانایی تولید تکالیف نوروزی را نداشتند و به دلیل ذیق وقت و فشرده بودن زمان، رونویسی و کپی و تکثیر تمارین را جایگزین کنند.
وی افزود: تصمیم گرفتیم برای آشتی دادن کودکان با قصه و داستان، قصه خوانی، قصه شنیدن و قصه گویی را به عنوان تکلیف نوروزی کودکانمان در ایام نوروز درنظر بگیریم. در ارزش های داستان به عنوان قالب اساسی شکی نیست و داستان زبان قرآن است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز بازی های کامپیوتری با تلفن همراه و یارانه فراوان شده و ما بزرگترها نیز وقت زیادی را به آن اختصاص می دهیم و سرانه مطالعه پایین آمده است گفت: «۷.۵ میلیون دانش آموز ۷.۵ میلیون کتاب» شعار ماست.
حکیم زاده ادامه داد: تقویت مهارتهای خواندنی شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهداف مدنظر این طرح و فعالیت است.
وی درباره وظایف و تکلیف دانش آموز در ایام نوروز طبق دستورالعمل جدید اظهار کرد: خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روایت داستان خوانده شده در این طرح از دانش آموز خواسته میشود. خواسته میشود حتما اطلاعات کتاب چون ناشر را در بالای برگههای خود بنویسند که مقدمهای بر پژوهشگری است.
وی ادامه داد: روایت داستان گونه سفرهای نوروزی نیز در این دستورالعمل امکان پذیر است. کودکان میتوانند داستان هایی را از پدرومادر و یا بزرگترها بشنوند و آن را بنویسند. یا کتابی را بخوانند و خانواه آن را ضبط کنند.
ارسال دستورالعمل انتخاب کتب مناسب، بهزودی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال پیک نوروزی نخواهیم داشت، درباره چگونگی انتخاب کتب برای دانش آموزان گفت: در مرحله اول حق انتخاب را برای دانش آموزان به رسمیت میشناسیم اما با توجه به اینکه خانوادهها و مدارس نیز شریک اساسی طرح هستند میتوانند در این زمینه کمک کنند. در دستورالعملی که بهزودی ارسال میشود توصیههایی برای معلمان برای انتخاب کتاب مناسب با رده سنی آمده است.
حکیم زاده با بیان اینکه ویژگی های کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهیم کرد تا از معرفی کتب نامناسب خودداری شود گفت: امیدواریم معلمان و خانواده ها یا توجه به ویژگی های کتب مناسب، محتوای خوبی در اختیار کودکان قرار دهند.
وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجو دارد تا این تکلیف نیز شبیه موضوع انشای تابستان خود را چگونه گذراندهاید نشود؟ گفت: لذت شنیدن قصه از مادربزرگ ها برای همه ما به جا مانده و فکر نمیکنم جایی برای تمسخر داشته باشد. داستان خوانی و داستان نویسی میتواند مهارت خواندن و نوشتن را پرورش دهد. از استانها خواستهایم جلسات توجیهی برای معلمان برگزار شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: نمایشگاهی از تولیدات و فعالیتهای دانش آموزان برپا می کنیم و مستمرا با استانها در ارتباط خواهیم بود که طرح بخوبی هدایت و راهبری شود.
گزارشات نگرانکننده از سودجوییهای اقتصادی پیکهای نوروزی
حکیم زاده درباه تعامل با سایر نهادهای فرهنگی گفت: همه ما یک هدف مشترک داریم و پیش بینی میکنم سایر نهادهای ذیربط ما را یاری خواهند کرد . از همکاری سایر نهادها استقبال می کنیم. متاسفانه پیک های نوروزی تکراری و کلیشهای شده بودند و خلاقیت در تکالیف نوروزی مورد توجه نبود. ما در مواردی گزارشات نگران کننده از برخی سودجوییهای اقتصادی داشتیم و فعالیت مناسبی نبود.
وی تاکید کرد: ما رقیب وزارت ارشاد یا نهادهای یگر نیستیم و طبق سن تحول بنیادین مسوول تربیت کودکان هستیم. میخواهیم داستان ها را به زندگی کودکان برگردانیم.
ما دست یاری به سمت تمام نهادهای دخیل از جمله وزارت ارشاد، رسانه ملی و رسانهها دراز میکنیم تا این طرح خوب نهادینه شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا می توان با چنین طرحی به یکباره دانش آموزان را کتابخوان کرد؟ عنوان کرد: چگونگی مستندسازی قصه گویی و قصه خوانی را در دستورالعمل آوردهایم تا امکان نظارت باشد و اساسا این شائبه که خانواده ها همانند قبل بخواهند داستانی بنویسند و تکلیف فرزندشان را انجام دهند رد میشود.
ارائه تکالیف در نوروز تاثیری در تعمیق یادگیری ندارد
حکیم زاده در پاسخ به اینکه با توجه به تعطیلی چندین روزه به علت آلودگی هوا و بارش برف در مناطق مختلف کشور، معلمان مجازند از ایام عید برای جبران عقب افتادگی درسی استفاده کنند یا خیر؟ اظهار کرد: ما به معلمان مان اعتماد کامل داریم، آنها با ایثار و گذشت برای جبران این عقب افتادگی ها تلاش میکنند، اما خاصیت دوران عید این نیست که بخواهیم عقب ماندگی دوماه قبل را در آن برطرف کنیم.
وی افزود: معلمان سعی میکنند خلاء یادگیری را در طول هفته پر کنند و ارائه تکالیف در نوروز تاثیری در تعمیق یادگیری ندارد.
برگزاری آزمون تستی برای سنجش هوش کاری اشتباه بود
در مدارس برند غیردولتی صندلی خالی وجود نداشت که بخواهیم با حذف آزمون مدارس تیزهوشان آنها را تقویت کنیم
وی در بخش دوم سخنانش با اشاره به حذف آزمون تیزهوشان در پایه هفتم گفت: اساسا برگزاری آزمون تستی از ریاضی و علوم برای سنجش هوش کاری اشتباه بود. برخی از آنها که وارد این مدارس میشدند سختکوش بودند و با شرکت در کلاس های کنکوری توان حل مسائل آزمون را پیدا کرده بودند و قطعا تیزهوش نبودند و در مسیر تحصیل در مدارس تیزهوشان با آسیب هایی روبرو میشدند. این تصمیم استرس به علت آزمون را از دوره ابتدایی دور کرد.
حکیم زاده افزود: امروز جلسهای خواهیم داشت و دستورالعمل و ضوابطی از سوی مدارس غیردولتی مشخص میشود و آنها در جهت جلوگیری از سودجویی حرکت میکنند. در مدارس خاص، ماندگار و برند غیردولتی صندلی خالی وجود نداشت که آموزش و پرورش بخواهد با این تصمیم جدید آنها را تقویت کند.
شناسایی دانشآموزان نخبه و با استعداد از طریق طرح شهاب
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از طریق طرح شهاب دانش آموزان سرآمد به عنوان سرمایه های کشور شناسایی و راهبری میشوند.
استعداد فقط یک نوع نیست و آزمون تستی ریاضی و علوم نمیتواند به تنهایی تعیین کننده میزان هوش باشد.
وی در پاسخ به اینکه چرا عوامل استرس زای دیگر چون تنبیه بدنی در مدارس و محتوای آموزشی نامناسب حذف نمیشوند؟ اظهار کرد: آیا اگر پزشکی، قصور پزشکی داشت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت را باید به کلی زیرسوال برد؟ نمیتوان با استناد به چندمورد تنبیه بدنی، صلاحیت چند صد هزار معلم را زیر سوال ببریم.
حکیم زاده افزود: گفته شد محتوای آموزشی استرس زاست، شما باید پژوهشی انجام داده باشید تا چنین بگویید. ارزشیابی توصیفی با این هدف اجرا میشود که دانش آموزان با حذف فضای رقابتی بتوانند درس بخوانند.
طراحی تستهای دوره پیشدبستانی در بسته تبلیغاتی موسسات
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتما از سود چند میلیاردی موسسات از رهگذر تشویق خانواده ها برای ثبت نام در کلاس ها و آزمون ها آگاهید و قطعا بچه ها در این فضا مقایسه و تحقیر میشدند گفت: همه این دانش آموزان با همدیگر درس میخواندند ولی برخی از آنها در آزمون قبول نشده بودند و فرزندشان بیمار شده بود. برخی نماینده ها اصرار برای 0.25 نمره بیشتر داشتند تا فرزندشان بتواند به این مدارس راه یابد. این آزمون، آزمون مناسب تست هوش نبود و تیزهوشی تعریف علمی خاص خودش را دارد.
وی درباره علت تعجیل در اعلام این مصوبه گفت: این موضوع مسبوق به سابقه است و بررسی آن در ماههای گذشته ادامه داشت. سودجویی این موسسات را نمیتوان نادیده گرفت برخی از آنها تبلیغ میکردند که برای دوره پیش دبستانی هم تست طراحی کردهاند.