به گزارش آفتاب صبح، به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، ریلی تولیدی این مجتمع عظیم صنعتی از طریق راه آهن مذکور، این بار در مسیر زائران کربلای معلی و شهرهای عراق مورد استفاده قرار میگیرد و لذا در کنار جابهجایی زائران، در ترانزیت بینالمللی نیز نقش کلیدی خواهد داشت.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز ریل گذاری راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد گفت : این پروژه بخشی از کریدور استراتژیک، شرق به غرب کشور است که از سرخس در شرق ایران شروع شده و تا مرز خسروی نیز ادامه یافته و به بغداد و دیگر کشورهای همسایه عراق، متصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور،همین کریدورها (شرق به غرب و شمال به جنوب) هستند، اظهار داشت : حجم کالایی که از آسیای میانه وارد کشور میشود و از مسیر شرق به غرب به کشورهای پیرامون منتقل میگردد، تأثیر قابل توجهی در تسهیل ترانزیت خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه، به اهمیت استفاده زائران کربلا از این راه آهن پرداخت و بیان کرد : در حوزه مسافری، این پروژه به تسهیل رفت و آمد زائران کمک میکند. همچنین پروژه ریلی شلمچه - بصره که در دست پیگیری است، به این روند سرعت میبخشد و زائران از سراسر کشور قادر خواهند بود با استفاده از راه آهن به مرز عراق وارد شوند.
صادق با اشاره به اینکه کریدور مذکور نه تنها توسعه منطقهای و ملی را به همراه دارد، بلکه اثرات بینالمللی نیز در برخواهد داشت، خاطرنشان کرد : ریل گذاری فاصله کرمانشاه تا اسلام آباد با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، آغاز شد و پس از اتصال کرمانشاه به اسلام آباد، این مسیر تا مرز خسروی ادامه خواهد یافت..
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که برای تسریع بیشتر در این پروژه چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در سفر رئیسجمهور به استان کرمانشاه، اعتبار قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافت و پیگیری های بعدی نیز در دستور کار قرار دارد.
هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل کشور نیز در ادامه گفت : از طریق این راه آهن، ارتباط ریلی بین ایران و کشور عراق برقرار میشود و امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه نیز فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: این خط آهن کوتاه ترین مسیر ریلی به شهرهای بغداد،نجف،کربلای معلی و سامرا است بنابراین میتواند، تحول اساسی در حوزه جابهجایی زائران و ترانزیت بینالمللی ایجاد کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مختصات کل پروژه،خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست در کل مسیر به کار گرفته میشود. همچنین در این پروژه، علاوه بر اجرای ۲۶ میلیون مترمکعب خاک برداری و ۱۶.۶میلیون مترمکعب خاک ریزی، عملیات احداث ابنیه فنی، پلهای خاص و ۹ هزار متر تونل نیز در حال انجام است.
بازوند تصریح کرد: راه آهن کرمانشاه- خسروی، طرحی استراتژیک در سطح ملی و منطقهای است که میتواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقهای مطرح کند و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد.
شایان ذکر است قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار این پروژه برای این محور ریلی در شهریورماه سال جاری ۲۰۰ تن ریل 60E1 با گرید R260، از ذوب آهن اصفهان تحویل گرفته است و ادامه تحویل ریل نیز بر اساس اولویتهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ) اعلام میشود، انجام خواهد گرفت.