به گزارش آفتاب صبح، به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، علوی حسابرس سازمان حسابرسی و به مدت چندین سال در سازمان بورس در سمتهای مختلف مدیریتی و همچنین در شرکت های مختلف مثل هلدینگ بانک مسکن و هلدینگ خلیج فارس حضور داشت. در ادامه گفتوگویی با او میخوانیم.
چه چالشهایی را در مدیریت مالی و سرمایه انسانی در شرکت کنونی یا شرکتهای قبلی با آنها مواجه بودهاید و چگونه با آنها برخورد کردهاید؟
در حوزه مباحث مربوط به منابع انسانی با چالش های متعددی همچون آموزش ضمن خدمت کارکنان، رعایت اصول مربوط به شایسته گزینی و انتخاب افراد خبره و تحصیلکرده و… مواجهیم . چون به هر حال سرمایه اصلی هلدینگهایی مثل گروه توسعه ملی سرمایه های فکری آن یعنی سرمایههای انسانی هستند. داراییهای ما مبتنی بر داراییهای منابع انسانی موجود است. در مجموعهی گروه توسعه ملی این توفیق را داریم که از همکاران خبره و با تجربهای استفاده میکنیم که هر کدام تجربههای ارزنده و قابل توجهی را دارند که سعی ما بر این است که علیرغم چالشهای بسیار زیادی که وجود دارد برای حفظ منابع انسانی از هیچ کوششی دریغ نکنیم. یکی از چالشهای اساسی ما در حال حاضر این است که نیروی انسانی خبره و با تجربه ما به دلیل محدودیتها و مشکلاتی که داریم حاضر نیستند بعضا با این حقوق و مزایا به ادامه فعالیت بپردازند . البته فقط این مشکل مختص ما نیست، متأسفانه در حرفههای دیگر و رشتههای تحصیلی دیگر هم این چالش هست . بحث نگهداشت منابع انسانی معمولا یکی از چالشهای اساسی است که در مدیریت منابع انسانی با آن روبهرو هستیم .
چگونه عملکرد مالی شرکت را ارزیابی میکنید و چه معیارهایی برای ارزیابی موفقیت مالی به کار میبرید؟
ما در بحثهای ارزیابی عملکرد خودمان از بنچ مارکها ( در لغت به معنای محک زنی و الگو برداری و مقایسه چیزی با نمونه مشابه استاندارد و ایده آل آن برای پیشرفت عملکرد است ) و شاخصهای مالی مرسوم استفاده میکنیم. از این شاخصها و بنچ مارکها به عنوان معیارهای ارزیابی عملکرد از جمله سودآوری یا بهبود نسبتهای مالی استفاده میشود . ما یک پرتفوی از سرمایهگذاری متعدد در رشتهها و شاخههای متفاوت داریم و سعی داریم با بهترین گزینش و سرمایهگذاری در سهمها و صنایعی که بیشترین بازده را برای سهامداران ما داشته باشد، آن را پوشش بدهیم. مهمترین معیار هم ارزیابی عملکرد مالی است و اینکه چقدر موفق به ارزشآفرینی شدیم.
استراتژیهایتان برای جذب و نگهداشت استعدادها در شرکت چیست؟
خب در خصوص بحث منابع انسانی که در حال حاضر چالش اساسی گروه به شمار میآید، متأسفانه به دلیل محدودیتهایی که در پرداختها مانند اکثریت شرکتها و سازمانها و ارگانها به خصوص در سطوح بالای مدیریتی وجود دارد، ما به راحتی قادر به نگهداشت مدیران و نیروهای خبره خودمان نیستیم . اگرچه ما تلاش میکنیم و به دنبال این هستیم که در کنار این موارد، با مزایای غیر نقدی و ایجاد رضایتمندی در کارکنان از طرق مختلف و فرهنگسازی خوب بتوانیم انگیزه های منابع انسانی را افزایش دهیم.
چگونه تدابیر مالی را با استراتژی کلی شرکت هماهنگ میکنید؟
ببینید ما به عنوان یک هلدینگ کار اصلی مان شرکت داری است و به عنوان سهامدار مادر و عمده باید راهبری و هدایت شرکتها را به عهده داشته باشیم، به گونهای که در نهایت منافع سهامداران حداکثر بشود . البته با همکاری معاونتهای دیگر به دنبال این هستیم که بتوانیم با تشکیل بهترین پرتفوی سرمایهگذاری در صنایع مختلف و ابزارهای مالی مختلف منافع سهامداران و سودآوری شرکت را افزایش دهیم .
در برخورد با بحرانهای مالی، چه تجاربی دارید و چگونه به بهبود وضعیت کمک کردهاید؟
با توجه به فعالیت شرکت در حوزه بازار سرمایه، ما چالشهای متعددی داریم که یکی از این چالشها مباحث مربوط به سرمایهگذاری در داراییها است . خب این سرمایهگذاریها تحت تأثیر ریسکهای بازار سرمایه است و ما هم مثل خیلی از شرکتهای دیگر با نوسان مواجه میشویم . لذا تلاش کردیم با انتخاب یک پرتفوی متنوع ریسک سرمایهگذاریها را به حداقل رسانده و بازدهی مان را به حداکثر برسانیم .
چه پیشرفتهای فناورانهای را در حوزه مالی و منابع انسانی دنبال میکنید و چگونه این پیشرفتها را در شرکت پیادهسازی میکنید؟
در خصوص پیشرفت فناورانه به عنوان کسی که در هلدینگهای مختلف هم کار اجرایی و هم مشاورهای کردم به نظرم یکی از اولویتها و نکات مهم این است که ما یک سیستم یکپارچه داشته باشیم که خوشبختانه در مدیریت جدید مجموعه این تفکر وجود دارد و به زودی انشالله شاهد یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی خواهیم بود . در حوزه آیتی و فناوری اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی که در حال حاضر در شرکت اجرایی شده و در حال استفاده است سعی کردیم در این حوزه پیشرفتهایی داشته باشیم ولی باز هم جای کار وجود دارد .
چگونه با دیگر اعضای تیم مدیریتی و بخشهای مختلف برای تحقق اهداف سازمانی همکاری میکنید؟
خوشبختانه در معاونت مالی و سرمایه انسانی یک گروه خیلی قوی، با تجربه و خبره داریم که سالها در مجموعه بودند . یکی از نقاط قوت ما در این معاونت این هست که همکارانی داریم که توانمندیهای خیلی خوبی دارند. مسئولیت تهیه صورت های مالی، گزارشگری مالی، گزارش های حسابرسی و افشای اطلاعات در بازار سرمایه همگی بر عهده مجموعه معاونت مالی و انسانی است.
چه اقداماتی برای توسعه مهارتهای کارکنان و بهبود سرمایه انسانی در سازمان پیشنهاد میدهید؟
آموزش کارکنان یک بحث مستمر هست. در معاونت مالی و سرمایه انسانی پس از نیازسنجی آموزشی هر کدام از بخشها و اعلام نیازهای آموزشی به این معاونت، نسبت به برنامه ریزی آموزشی اقدام میکنیم و با دعوت از استادان خبره و مبرز از مراکز علمی و آموزشی معتبر نیازهای آموزشی همکاران را مرتفع میکنیم . البته در تلاش هستیم این موضوع را منسجمتر دنبال کنیم تا همکاران به روز و توانمند باشند.
چگونه تعادل میان نیازهای مالی و نیازهای کارمندان را برقرار میکنید تا هم رفاه کارکنان حفظ شود و هم اهداف مالی سازمان تأمین گردد؟
در خصوص بحث رفاه همکاران باید گفت ما از بدو حضور در مجموعه گروه توسعه ملی سعی کردیم با انواع و اقسام راهکارها و روشها، جبران خدمات همکاران را داشته باشیم و خوشبختانه بازخورد های خوبی را هم شاهد بودیم . ما در نهایت به دنبال این هستیم که در مجموعه گروه توسعه ملی با این ارزش افزوده و هم افزایی صورت گرفته، شاهد توسعه و اعتلای مجموعه باشیم.
و سخن پایانی
من در اینجا فرصت را مغتنم میشمارم و از همهی همکاران عزیز در تمامی معاونتها و مدیریتها تشکر میکنم . اینکه ما امروز در وضعیت خوبی از لحاظ شفافیت، رشد و ارتقاء و عملکرد به سر میبریم مدیون و مرهون تلاش همکاران ما هست و من برای همه آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون دارم .