کد خبر : 249711 تاریخ : 1404/2/27 - 11:13
تبریک به مناسبت «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» «ما» با روابط عمومی «ما» می‌شویم «ارتباطات» به «ما» مانند هر جامعه‌ی تاریخی و فرهنگی دیگر؛ تاکید می‌کند که به عنوان انسان‌ کنشگر به هم ربط داریم. ربط داریم چون تاریخ مشترک داریم، ربط داریم چون الهیات مشترک داریم، ربط داریم چون نظام‌های معرفتی مشترک داریم، ربط داریم چون زبان مشترک داریم و ربط داریم چون اساطیر و داستان‌واره‌های مشترک داریم.

اگر جغرافیایِ زیستیِ امروزِ ایران را بازمانده‌‌ی معناداری از ایران فرهنگی بدانیم؛ آنگاه در خواهیم یافت در جامعه‌ی فرهنگی ایران؛ با برخورداری از سنت‌های فکری متعدد در روزگاران مختلف؛ کلان روایتی از «انسان ایرانی» باقی مانده که «ارتباطات» آن را حفظ کرده است.
به همین اعتبار، «ارتباطات» به «ما» مانند هر جامعه‌ی تاریخی و فرهنگی دیگر؛ تاکید می‌کند که به عنوان انسان‌ کنشگر به هم ربط داریم. ربط داریم چون تاریخ مشترک داریم، ربط داریم چون الهیات مشترک داریم، ربط داریم چون نظام‌های معرفتی مشترک داریم، ربط داریم چون زبان مشترک داریم و ربط داریم چون اساطیر و داستان‌واره‌های مشترک داریم.
این «ربط‌داشتن» اما محورهای فراوانی دارد، یکی از محورهای آن «ارتباطات و روابط عمومی» است. انسان در هر کجای این جهانِ محسوسات؛ برای زیست اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی نیازمند «ارتباط» است. ارتباطی که ‌«زیست‌جهان» او را شکل می‌دهد.
از این منظر اگر بخواهیم به «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» بنگریم؛ تحدید به مشاغلی نمی‌شود که مرتبط با روابط عمومی و ارتباطات هستند، بلکه موضوع فراتر از این‌ تعبیرهاست. اما در اینجا؛ نگاه ما ناظربر یکی از محورهای ارتباط است، و آن هم ارتباطی است که در بخش‌های حاکمیتی و خصوصی از آن به عنوان نقطه اتصال مردم با نهاد، دستگاه یا شرکت نام می‌برند.
حالا باید اندیشید، آیا انسانی که در نهاد «روابط عمومی» فعالیت می‌کند، می‌داند که در کجای این جهان ایستاده است؟ آیا مدیری که در یک شرکت خصوصی یا یک دستگاه دولتی، یا یک نهاد حاکمیتی فرمان می‌راند، آگاه است که واحد روابط عمومی کجاست و به چه کارش می‌آید؟
«روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» روزی است که همه‌ی اهالی و کنشگران روابط عمومی در ایران به این دریافت فردی برسند که تحرک آن‌ها می‌تواند یکی از تأثیرگذارترین عوامل پویایی و تغییر نگرش‌ها در افواه و افکار عمومی باشد؛ و مدیران هم بدانند که روابط عمومی، نه به معنای تولید محتوا درباب مدیر سازمان، شرکت و ... و نه به معنای اتاقی زنگار گرفته و «نیم‌بسمل» افتاده است؛ بلکه روابط عمومی نهادی ارزش‌آفرین به حساب می‌آید.
«روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» بر آن‌هایی که علم و آگاهی به جایگاه روابط عمومی دارند؛ به مدیرانی که روابط عمومی را فرصتی بکر برای ارتباط با جامعه‌ی انسانی بزرگتری می‌پندارند و به اهالی رسانه که توأمان و همزاد روابط عمومی هستند تبریک عرض می‌کنم.

حسن گوهرپور
مشاور رسانه و روابط عمومی استاندار