کد خبر : 259743 تاریخ : 1404/3/10 - 11:29
گوهرپور در کارگاه رسانه و اقتصاد مطرح کرد: روش‌‌های رسمی و غیر رسمی درآمدزایی در رسانه کارگاه «اقتصاد و رسانه» برای اهالی رسانه، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان همدانی با حضور حسن گوهرپور برگزار شد.

در این جلسه که چهارشنبه 8 خرداد برگزار شد، حسن گوهرپور با اشاره به اینکه درآمد در رسانه یک زنجیره است گفت: این زنجیره متغیرهای متعددی دارد که آغاز و پایانش در دست مدیر رسانه نیست.
این روزنامه‌نگار ادامه داد: مدیر رسانه، رسانه و خبرنگار، اگرچه در ظاهر یک بسته‌ی کامل برای اطلاع‌رسانی و درآمدزایی هستند؛ اما واقع قضیه این است که آن‌ها فقط بخشی از زنجیره‌ی اطلاع‌رسانی و درآمدزایی به حساب می‌آیند. سیاست‌های بالادستی، زمان اجرای سیاست، سلیقه‌ی اجرا کنندگان، لابی‌های مرسوم، گرایش سیاسی رسانه و «همزمانی» و در «زمانی» آن با دولت وقت در موفقیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رسانه موثر است.
این مدیر رسانه با اشاره به تغییر سیاست‌های حاکمیت و دولت در مورد حمایت از رسانه‌ها در اواخر دهه‌ی هفتاد و اوایل دهه‌ی هشتاد گفت: سیاست‌گذاری و شیوه‌های حمایت اقتصادی از رسانه‌ها در ایرانT اواخر دهه‌ی هفتاد و اوایل دهه‌ی هشتاد تغییر کرد. حضور ماهواره در دهه‌ی هفتاد (سال 73 قانون منع به کارگیری ماهواره در ایران) و ظهور گوشی‌های اندروید در سال 2005 تا 2009 یعنی اوایل دهه هشتاد در این تغییر سهمی داشتند.
وی ادامه داد: در این مسیر شاهد افول نشریات کاغذی برای مدیریت شرایط رسانه‌ای در کشور بودیم. برای مثال خبرگزاری‌ها در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد تا نیمه دوم این دهه شروع به فعالیت رسمی کردند. ایسنا/ 1378، باشگاه خبرنگاران جوان/ ۱۳۷۸، فارس/ ۱۳۸۱، ایلنا/ ۱۳۸۱، مهر / ۱۳۸۱، پانا / ١٣٨١، ایپنا/ ۱۳۸۲، ایکنا/ ۱۳۸۲، آنا / ۱۳۸۳، ایسکانیوز/ ۱۳۸۳، برنا / ۱۳۸۶.
این مدیر رسانه با اشاره به اینکه سرمایه‌های فردی یک خبرنگار بسیار در سرنوشت اقتصادی او موثر است اضافه کرد: مهارت‌های ارتباطی، دانش و تخصص، مهارت‌های تحقیق، تفکر انتقادی، خلاقیت، سازگاری، شبکه ارتباطی، زبان‌های خارجی، آگاهی از فناوری، اخلاق حرفه‌ای، جنسیت، سن و سال، پشتوانه سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری و ... از جمله مواردی است که می‌تواند تأثیرگذاری یک خبرنگار را در حوزه کاری افزون کند.
وی همچنین به شیوه‌های رسمی و غیر رسمی درآمدزایی در رسانه اشاره کرد و گفت: آگهی‌ها و تبلیغات، رپرتاژ آگهی، اشتراک، حمایت‌های دولتی و خصوصی، فروش محتوا، برگزاری رویدادها و ... بخشی از درآمدزایی رسمی در حوزه رسانه است. اما روش‌های غیررسمی برای درآمدزایی هم در مطبوعات وجود دارد که در برخی موارد حتی مسیرهای درستی نیستند از این موارد می‌شود به رشوه، باج‌گیری، تبلیغات پنهان، دریافت هدیه و ... اشاره کرد.
وی در پایان به نقش فناوری نوین در درآمدزایی اشاره کرد و گفت: فناوری نوین در درآمدزایی رسانه‌ها بسیار پررنگ و حیاتی شده است. فناوری‌های جدید، فرصت‌های متنوعی را برای کسب درآمد، افزایش مخاطب و تعامل با آن‌ها فراهم کرده‌اند.