کد خبر : 259915 تاریخ : 1404/6/26 - 10:05
پیر پسر؛ ورود جسورانه به سینمای مدرن ایران فیلم «پیر پسر» را می‌توان نقطه عطفی در ورود سینمای ایران به عرصه‌ی مدرن دانست؛ روایتی از کشمکش انسان با گذشته‌ای که رهایش نمی‌کند، مواجهه با پدر و وجدان انسانی، و جست‌وجوی رهایی در جهانی آکنده از خشونت و ناکامی. هر شخصیت این اثر، در واقع بازتابی از ذهن پیچیده‌ی انسان معاصر است.

سیدحمید اشرف

اثر تازه‌ی اُکتای براهنی – نویسنده و کارگردان – فیلمی است شگفت‌انگیز، تاریک و چندلایه که مرزهای یک درام خانوادگی را پشت سر می‌گذارد و به درامی اگزیستانسیالیستی و روان‌شناختی با درون‌مایه‌های فلسفی عمیق بدل می‌شود. «پیر پسر» تکان‌دهنده و پیشروست؛ درست در زمانی که سینمای ایران سال‌هاست عمدتاً با کمدی‌های سطحی و شوخی‌های بی‌مایه مخاطبان را می‌خنداند، این فیلم با تلخی و بار تراژیک خود، ذائقه‌ی تماشاگر را به چالشی جدی فرا می‌خواند.

این تراژدی خونین، آغشته به خیانت و انتقام، رگه‌های آشکاری از ادبیات کلاسیک روسی – از «برادران کارامازوف» و «جنایت و مکافات» داستایوفسکی – تا تراژدی‌های شکسپیری در خود دارد. یکی از طولانی‌ترین آثار سینمای ایران با زمان سه ساعت و ده دقیقه، که با ریتم پرتعلیق خود حتی لحظه‌ای مجال پلک زدن به تماشاگر نمی‌دهد و هرچه به پایان نزدیک می‌شود، ضربان هیجان را شدیدتر می‌کند.

بازی درخشان حسن پورشیرازی در نقش پدری مستبد و فروپاشیده، در حد و اندازه‌ی بهترین اجراهای متد اکتینگ آل‌پاچینو است. نگاه‌ها، حرکات بدن و میمیک چهره‌ی او چنان دقیق و پرقدرت است که بدون حتی یک دیالوگ، خشم، شهوت و خشونت نهفته‌ی شخصیت را به نمایش می‌گذارد. این نقش‌آفرینی بی‌اغراق، بار اصلی درام را بر دوش می‌کشد و بی‌شک در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد ماند.

در کنار پورشیرازی، بازی‌های خیره‌کننده‌ی لیلا حاتمی و حامد بهداد، وسواس و جسارت کارگردان، و فیلم‌نامه‌ی حساب‌شده و روان‌شناسانه، همه در خدمت خلق تجربه‌ای منحصربه‌فردند. موسیقی فیلم نیز نقشی کلیدی دارد: حسام ناصری – که کمتر در عرصه‌ی سینما شناخته شده – با تلفیقی ماهرانه از موسیقی آکوستیک و الکترونیک، ضرباهنگ اضطراب، خشونت و شور عاشقانه‌ی فیلم را سکانس به سکانس روایت می‌کند. اوج این تأثیرگذاری در پایان فیلم، با حرکت دوربین روی خون و شیشه‌های شکسته و پخش شاهکار Adagio for Strings اثر ساموئل باربر، به تجربه‌ای ناب از سینمای مدرن بدل می‌شود.

شاهکار اصلی موسیقی متن اما در نقطه‌ی عطف فیلم رقم می‌خورد: سکانس رقص حسن پورشیرازی در کنار دوستانش با قطعه‌ی «کورتانیدزه» اثر محسن نامجو. این قطعه – که به شکست‌های همیشگی علیرضا حیدری مقابل کشتی‌گیر گرجی، کورتانیدزه، اشاره دارد – به شکل هوشمندانه‌ای با مضمون شکست و چرخه‌ی انتقام در فیلم گره می‌خورد و هیجان موسیقایی اثر را به اوج می‌رساند.

با همه‌ی این نقاط قوت، «پیر پسر» خالی از چالش نیست. فضای به‌شدت تلخ و سیاه، خشونت عریان، استفاده‌ی مکرر از مواد مخدر و مشروبات الکلی و نمایش بی‌پرده‌ی آسیب‌های اجتماعی زنان، تماشای آن را برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نامناسب می‌کند. لازم است سازوکارهای جدی‌تری برای محدودیت سنی این فیلم در نظر گرفته شود تا از آسیب‌های احتمالی به روح و روان نوجوانان پیشگیری گردد.