کد خبر : 259963 تاریخ : 1404/7/1 - 15:00
در واحد یک تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان؛ گذرگاه سرندهای دانه ‌بندی با موفقیت تعویض شد با هدف رفع چالش‌های فرسایش، بهبود شرایط ، کاهش زمان تعمیرات و ارتقاء ایمنی در یک اقدام برنامه‌ ریزی‌شده و با همکاری بین‌ بخشی، تکیه بر توان و تخصصی داخلی، در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت، گذرگاه رابط بین دو سرند دانه ‌بندی واحد یک تولیدات کک و مواد شیمیایی موسوم به «قیف S شکل»، پس از طراحی مهندسی جدید و ساخت صنعتی با موفقیت تعویض شد.

به گزارش آفتاب صبح، به نقل از روابط عمومی‌شرکت ذوب آهن اصفهان، امیر رحمتی سرپرست واحد یک تولید کک با اعلام این خبر گفت: کک، به ‌عنوان ماده اولیه کلیدی در فرایند احیای سنگ‌آهن در کوره بلند، پس از تولید باید در محدوده دانه ‌بندی ۲۵ تا ۸۰ میلی‌متر غربال شده و به مدیریت کوره بلند ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه از طریق دو دستگاه سرند تعبیه شده در واحد دانه بندی کک این کار انجام می‌شود، ادامه داد: گذرگاه رابط این دو سرند در دو انحنای موجود در طراحی اولیه به ‌دلیل تماس دائم با کک که ویژگی سایندگی بالایی دارد، به مرور دچار سایش شدید می‌شد و تعمیرات آن با توجه به تنگ بودن ورودی گذرگاه و عدم امکان عبور گروه های تعمیراتی و همچنین قرار گرفتن قسمتی از گذرگاه داخل شناژ بتنی با دشواری ‌های ایمنی و دسترسی همراه بود.

حمید ابراهیمی‌مهندس ارشد مکانیک واحد 1 کک نیز اضافه کرد: با توجه به حساسیت بالای تأمین مداوم کک برای کوره بلند و محدودیت زمانی در توقف تولید، دفتر طراحی تولیدات کک و مواد شیمیایی در سال ۱۴۰۲ با بررسی دقیق ساختار ساختمان دانه ‌بندی و مسیر عبور کک، طرح جدیدی را ارائه داد که ضمن افزایش استحکام، انجام تعمیرات آینده را ساده‌تر و در مدت زمان کمتری امکان پذیر می‌سازد.

وی تصریح کرد: این گذرگاه در کارگاه ساخت تعمیرگاه مرکزی ساخته شد و پس از ساخت، بدنه گذرگاه توسط پرسنل مکانیک و نسوز تقویت گردید و پوشش‌های ضد سایش بر روی آن نصب شد تا مقاومت مکانیکی و عمر مفید آن به ‌طور چشمگیری افزایش یابد.

مهندس ارشد مکانیک واحد 1 کک اظهار کرد: تعویض گذرگاه جدید و همچنین لنت حساس (نوار نقاله K2 ارسال کک)، همزمان با توقف برنامه ‌ریزی‌شده ۱۲ ساعته کوره بلند شماره دو در هشتم مردادماه سال جاری با هماهنگی کامل بخش‌های مکانیک، برق و نسوز کک‌ سازی و با همکاری مدیریت کوره بلند به ‌نحوی اجرا شد که کوچک‌ترین وقفه‌ ای در فرایند تولید ایجاد نشد.

ابراهیمی‌مزایای انجام این پروژه را چنین برشمرد: ارتقاء ایمنی و بهبود شرایط تعمیرات،کاهش توقف ‌های اضطراری و هزینه‌ های نگهداری، افزایش عمر مفید تجهیزات و همچنین کاهش نرخ فرسایش و بهره ‌برداری که بدون اختلال از گذرگاه جدید با وزن ۵۰۰۰ کیلوگرم انجام شد.

در پایان از همکاری و مشارکت مدیریت‌های نت مکانیک، کوره بلند، آگلومراسیون و نسوز و همچنین پرسنل مکانیک، برق و تکنولوژ بخش که نقش مهمی‌در اجرای دقیق و موفق این پروژه ایفا نمودند، صمیمانه قدردانی می‌شود.